Brev til meg selv som 19-åring

Hei!

Du kjenner meg ikke, men jeg vet hvem du er. Jeg er deg om 32 år og jeg skal fortelle deg noe du kan ha bruk for å vite nå. Jeg vet ikke om du leser dette, for du har mer enn nok med å være russ, men jeg håper du tar deg tid, for det kan endre livet ditt. Du gleder deg til å være ferdig på videregående og jeg vet at du gleder deg sykt til sommerferien. Men du gruer deg litt også. For du vet ikke helt hva du skal gjøre til høsten. Du har søkt på Universitetet, men vet ikke om du kommer inn (Du kom inn, tok Ex phil med laud, studerte spansk og sluttet der for alltid). Du vet ikke hva du vil bli, men du har en forestilling om hva andre syns du skal bli. IKKE bry deg om det! Gå dine egne veier, ta dine egne valg. Følg drømmene dine. Fortsett å skrive selv om ingen tror du kan leve av det. Bevis at de tar feil! 

Du er i et komplisert forhold. Du kommer til å være det i flere år til hvis du ikke gjør noe aktivt for å kommet ut av det. Dette forholdet er ikke bra for noen av dere. Jeg ser at han er morsom, sjarmerende og populær, men det vil aldri fungere. Kjærlighet handler til syvende og sist mest om vilje. Vil dere nok, så får dere til alt. Husk dette, for det er viktig: Den eneste rette finnes ikke, det er en kun en vakker illusjon som kompliserer letingen. Når forelskelsen dabber av og gir plass for noe dypere er det viktig å begynne å jobbe. Hver dag. Det som får oppmerksomhet vokser, det du neglisjerer visner. 

Husk å kjenne godt etter hva du vil, og ikke la noe eller noen stoppe deg. Du vil møte mange som prøver, men ingen vet nøyaktig hvem du er. Stol på magefølelsen din. Den er riktig i 100% av tilfellene. Si ja til den avisjobben du blir tilbudt, ikke velg radio, selv om det høres morsommere ut akkurat der og da. Generelt er det lurt å lytte til erfarne fjellfolk. For noen kan mer enn deg. Spør dem, ikke alle over 25 er utdaterte oldinger. 

Ikke vær så redd for å gjøre feil. Det er feilene du lærer mest av. De største oppdagelsene blir gjort etter årevis med feiling. Ikke vær så redd for hva andre tenker og sier om deg. Begge deler sier mer om dem, enn om deg. En dag sitter du og skriver en blogg (nei, ikke logg, det heter blogg). Fordi hadde lyst til akkurat det og ikke tar deg selv så høytidelig lenger.  

Russebertemamma logger av for å #tenketilbake #gledemegtilRT #sjekkeblogglista


Mykonos en sommer for lenge siden. Hadde jeg visst da, det jeg vet nå…….

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg