Italiensk for begynnere

Ciao a tutti voi!

Endlelig er russetiden over. Skal hilse og si at den hang i en god stund. Særlig for meg. Kan det være fordi det er tredje året PÅ RAD med russefeiring i huset vårt? Den riktig gode nyheten er at jeg tror det blir siste gang neste år #RT2019 ass.. Nå tror du kanskje at jeg har fire barn. Neida, det skulle tatt seg ut.

Folk spør hva jeg skal blogge om nå lism. Frykt ikke, livet mitt er fullt av ting å blogge om. Livet mitt ER som en tøysete blogg faktisk.

Jeg kan for eksempel fortelle at jeg for tiden hviler ut i Italia. Ett og et halvt år med italienskundervisning har virkelig gitt resulteter! På lørdag hilste jeg på vaskedamen, fortalte hva jeg het og takket henne overstrømmende for at hun kom og vasket for oss. Jeg gestikulerte ganske mye #someninnfødt Derfor så det virkelig ut som jeg snakket italiensk. Syns jeg. Så avsluttet jeg, ganske elegant, med å si at hun bare kunne komme ned på stranden med nøklen når hun var ferdig. (Praktisk nok er det bare èn eneste nøkkel til leiligheten, vi er tross alt i Sør-Italia).

Etter noen timer, okay, veldig mange timer, begynte jeg å ane ugler i mosen, eller som vi sier her gufi nella palude (jepp, det høres mer alvorlig ut). Etter litt frem og tilbake viser det seg at le chiave er INNE I LEILIGHETEN. Og leilighetne er låst. Veldig låst lism. Hæ? Jeg antar at vaskedamen rett og slett ikke snakker italiensk. Hva gir du meg? #uflaks #stige #klatre

Ellers går det over all forventning. Og jeg kommer sikkert til å klare å spise opp 2 kg salami. Seriøst, kan det være så vanskelig å høre forskjell på hekto og kilo? Han var sannsynligvis heller ikke italiensk, han fyren i kjøttdisken. Makan! (Stefano, hvis du leser dette: Ja, jeg kommer på kurs til høsten igjen) 

 

La Mama della Russeberta logger av for å #sjekkeordboken #sjekkeyr #sjekkeblogglista

Gått meg litt bort kanskje? Foto: Så absolutt. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg