Russ i Blåfjell

Hei!

Jeg har drukket smoothie med blåbær og proteinpulver, meditert og styrta to kopper te. Klokken er 06:15.Jeg har skrevet at det har blitt så stille her. I dag skal jeg følge opp med å snakke litt om lyd. For lyd kan bringe oss nærmere hverandre og den kan skape avstand. Høy musikk fra barnerommet er et sikkert tegn på at rommet må omdefineres. Fra nå av, er det et ungdomsrom. Det er mange år siden det skjedde her i huset, men jeg husker det. Det skjer omtrent samtidig som du merker at lukten forandrer seg. Det er ikke bare sure sokker, det er lukten av hormoner. Så små, så usynlige, så utrolig transformerende. Hvorfor spiller de så høyt der inne? For for å overdøve meg? Stenge meg ute? Signalisere at de ikke bryr seg? 

I RT tar de det helt ut med leide, svinedyre lydannlegg i bussen. Turbosound Flashlight som pumper ut russesanger med 140 dB i kastene. Det er helt sinnsykt høy lyd. Faktisk så øredøvende at alle må ha ørepropper, for å unngå varige mén. Her KAN det være lettere å få øye på paradokset, enn logikken. Men jeg skjønner at det er fordi jeg er eldre enn russ #selvinnsikt. Øreproppene var også dyre og ble levert i små, fine bokser. 

I helgen gjorde russebertepappa en kjempejobb med å koble hele Family Four opp på Spotta (Spotta? Se tidligere innlegg: “Russespråk for dummies – les foreldre og andre voksne”). Det ble litt kluss med spillelistene. Nå hører jeg en del på Jul i Blåfjell. Det minner meg om at Russeberta kalte Lillebror for Krekling i flere måneder etter at han ble født. Hvis du ikke har sett Blåfjell gir det ikke mening, men det holder at du skjønner at det var veldig søtt. I årene som fulgte hadde jeg en blånisse og en rødnisse som spratt rundt med tunge luer og votter med dusk. Var det da de bestemte seg for farge?

For svosj, så hadde jeg russ. Først en blå og så en rød. Og jeg var på foreldrerulling, en minnerik natt med snus i begge ørene og en neonfarget ørepropp under overleppa. De stengte oss ikke ute, men inviterte oss inn. Fordi de bryr seg.Tror jeg. 

Russebertemamma logger av for å #skruoppmusikken #mimre #sjekkeblogglista

Ruller med Waveshaper (fortsatt lettest å uttale når man er brisen) Blåfjell har lukket seg for lengst og vi er fortsatt ute.
Foto: Sjekk skyggen!
 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg