Svar på tiltale

Hei!

I dette innlegget skal jeg befatte meg nesten utelukkende med retorikk. Og derrr var du tilbake i norsktimen et øyeblikk. Jeg skjønner hvordan du har det. Jeg føler det samme. Saken er at retorikk ikke er så komplisert som navnet tilsier. Et retorisk spørsmål er jo, som vi husker fra norsktimen, et spørsmål man ikke forventer svar på eller et spørsmål der svaret allerede er gitt. Det slår meg at en god del av kommunikasjon i heimen bestod av reinspikka retorikk. Det høres også mye bedre ut enn at det var mas, syns jeg. Men hvis man fikk svar på de retoriske spørsmålene, hvordan ville det vært?

 

– Hvor mange ganger har jeg sagt det?

– Jeg har heldigvis holdt tellingen på det mamma, omtrent 168 ganger, denne uken. Riktignok ned 72 fra forrige uke, men fortsatt langt igjen er jeg redd.

 

– Tror du jeg er laget av penger?

– Ja, seff. Derfor syns jeg det er veldig rart at du ikke blir mindre og mindre for hver dag som går. Du burde egentlig vært borte nå faktisk.

 

– Tror du skittentøyet går opp i skittentøyskurven av seg selv?

– Jeg er ikke dum. Skittentøy kan ikke gå. Det er derfor det er så bra at du legger det oppi der. Siden det tydeligvis er der du vil ha det.

 

– Tror du jeg gjør dette for moro skyld?

– Seriøst? Det syns jeg var et veldig rart spørsmål. Hvis du ikke gjør det for moro skyld, hvorfor i huleste gjør du det da liksom?

 

– Tror du matboksen kommer ut av sekken og inn på kjøkkenet av seg selv?

– Sannsynligvis. Og det slutter ikke der. Den vasker seg, fyller seg og kryper tilbake i sekken i løpet av natten. Det er derfor jeg må legge meg så sent. Prøver å få filmet den vettu.

 

– Er du helt dum?

– Nei. Da hadde du visst det. Det er ikke noe man blir sånn plutselig, eller? Forresten så sier folk at vi to er veldig like…

 

– Er det her du er?

– Ehh.., det føles litt unødvendig å svare på det altså, men siden du nå allikevel spør, så ja, hei på deg og titten tei, her er jeg! Kan du gå ut av rommet mitt nå plis?

 

– Var det virkelig nødvendig?

– Det kommer veldig an på. Jeg kunne selvsagt tatt av meg de gjørmete skoene før jeg gikk inn på rommet, men det er jo bra at det blir litt skittent her, ellers er det jo ikke særlig mye vits i å vaske, eller? Og du liker jo at det er rent her, ikke sant?

 

Savner jeg dere litt ekstra i dag Embla og Vetle? Vel, er paven katolsk?

 

Forhenværende russebertemamma logger av for å #feirevalentinesalene #nytesolen #skrivebok

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg